NENAS

Alla inlägg under december 2011

Av Anna-Lena - 15 december 2011 14:03

Ja då är det inte långt kvar till jul...det är exakt 8 dagar, 9 timmar och 55 minuter (enligt min nedräkning på datorn)


Så då är det väl hög tid att börja fundera på lite kakbak. Jag har ju redan bakat två sorter, Hallongrottor och Bregottkakor. Idag blir det till att fixa lite Snickers, Kokosringar och drömmar.


Maken har farit och ätit julbord igen med jobbet han så jag får hålla mig till kaksmet idag kanske??


Nä skämt och sido...bara Sanna kommer hem ska vi åka ner på Tik´s och köpa lite thai mat.. Det är mumma det. Julbord...de ät ja på lördag med mina vänner i Hillbillys.  


Jag måste även sätta mig ner nu och fundera ut vilken julmat som ska inhandlas till vårat julbord här hemma. Skinka, kalvsylta, revbenspjäll, sill osv osv....mycket mat blir det....fast vi bara är 8-10 st som ska käka. Men det ordinarie julbordet måste ju finnas.....


Ja så att....var var jag nu då??? Ja visst ja..... kak bak var det ju!!!!!   



Av Anna-Lena - 14 december 2011 15:15

Så här såg bryggan ut i våras. Bryggan där däcken ligger bakom pappa ser ni är ganska högt över vatten ytan. På bilden under är samma brygga nästan  UNDER vattnet. Vattenståndet i havet höjdes med 1.20 meter över normala!!!!


 

  pappas brygga sitter fast i rep så den inte ska driva iväg. På andra sidan kanalen syns vare sig bryggor eller pålning

Av Anna-Lena - 14 december 2011 14:30

Ja det har gått en tid sedan jag bloggade och jag har fått förfrågan av bla. min käre svärson vart min blogg tagit vägen....så det är väl bäst att man tar sig i kragen då!!  


Då ska vi se...vart börjar jag...???


Jag har lyckats baka lite lussebulla, kört bil  . I fredags den 9 december fick jag köra in Ankan (som går på kryckor än efter sin olycka på simhallen den 3 dec) tilll hennes skola i stan för att göra klart en fotobok som hon gjort. Det var snöstorm och vägarna blev slaskiga, moddiga och vissa drev igen helt. Det blåste vindar upp emot 25 m/s. hövatten var det också. Berit hade varit och tagit kort vid bryggorna i Tynderö och dom låg helt under vatten (de som fanns kvar). Men det gick bra att köra bil         


På lördag den 10 december bjöd syster Berit på lättare tilltugg med dryck på sin 60-års fest. Vi hittade på att klä ut några som vi skickade dit före oss. Nu skulle hon få igen för allt hon hittat på för andra som fyllt år. Men hon löste det vilka det var efter en stunds gissande. Så när alla var avslöjade så fick vi gå dit också på festen. Goda pajer och sallad, kakor och tårta serverades ihop med trevliga gäster. En mycket trevlig och lyckad eftermiddag/kväll. Synd bara att utav allt stoj och ljud så blev jag dålig så vi for hem lite tidigare än tänkt. tur var det för jag blev riktigt dålig och bara låg i soffan resten av kvällen. det är då väl fan att man inte ska kunna tåla ljud.


Söndagen bara tog vi det lugnt. Var hem till Marie och Leif på lite söndags fika. Gott gott.


När måndagen kom så hade Ankan så ont i sin fot så vi fick åka in på Vc och få den undersökt. Beskedet: en kraftig stukning, håll den lindad och gå på kryckor upp emot ca 6 veckor...här är nya kryckor, vassego...Tack för den julklappen tyckte Ankan


på kvällen körde Hillbillys sitt månadsmöte med en lite lucia vaka. Glögg, kaffe, lussebulle och pepparkaka ihop med några viktiga punkter blev årets vaka!!!


På tisdagen vad det då dax för 2011 års lucia att träda fram. Jag tog med mig Tuula och for till Inbetween i Timrå där personalen lussade med fina sånger både på philipinska, svenska och rysska. Vackert och god fika efteråt.  

På lucia (kolla datumet) 111213 kl 14  hade Dizzy fått en tid för en hälsokontroll hos sin veterinär Yvonne i Timrå. Hon blev glad då hon kunde förklara honom som fullt frisk. Vacker päls, rena öron, lite tandsten, gått ner 0,5 kg (för 1 år sedan vägde han 5,9 kg nu 5,4 kg) bra och rörliga leder, klara lite grumliga ögon men annars i tipp topp. Han var dessutom duktig där så hon blev riktigt impad av honom. En sån lydig katt var sällsynt. Han var som en hund. Sa jag att han skulle stanna och stå stilla så gjorde han det. duktig Dizzy och tack för att han var frisk. Enligt Yvonne hade han kanske flera år kvar!!!! TACK FÖR DET!!!!  



Min sjukdom rullar på. Det har varit besök hos sjukgymnast för att få akupunktur ett fler tal gånger sedan jag skrev sist. Utan resultat dessvärre.


Igår kväll fick jag en jävulsk huvudvärk..låg bara och höll i huvudet och trodde det skulle spricka. I morse då jag vaknade så var jag lika vinglig som jag vart när denna hemska sjukdom bröt ut för 4 månader sedan. Så det var bara att ringa till läkaren och böna och be om att få komma tillbaka till min rätta läkare...och tro det om ni vill...men jag fick komma till samma läkare som började utreda mig och mitt vingel. Så på måndag 19 dec kl 13 ska jag dit och be att dom skickar mig vidare till experter (eller kanske till slakthuset) för detta håller inte!!!


Nu idag blir det fortsatt vila (fast jag ska fixa lite leverstuvning till middag förstås)


Vi läses!!!!!


   









Av Anna-Lena - 6 december 2011 12:05

Ja i helgen har det varit full fart.

Anton har varit här och hälsat på momma. Dom kom ner för att Erika fyllde 25 år och skulle ha fest med sina kompisar och bjuda släkten på fika.


Fredagen började med att vi var på tippen och tömde släpvagnen... Edter det for vi till Birsta och köpte taklister till vardags rummet.


Vid kl 17 kom Erika så då gjorde vi middag, spagetti och köttfärssås.

När kvällen nalkades så for Erika, Ek, Ankan och Tommy in till stan på bio och jag och Moffa blev barnvakt. Men det var inte så länge för Anton gick ju och la sig.


På lördag for Erika, Ek, Anton, och Ankan och badade på Timrå simhall. Thomas och jag började sätta upp taklister. Strax ringde telefonen och Thomas fick åka till simhallen och hämta en skadad Anka. Hon hade klivit genom ett galler och stukat foten kraftigt. Så nu hoppar hon på kryckor.


När resten av badtoken kom hem så började dom fixa middag inför kvällens fest. Kl 18 var huset fullt av middags gäster som alla firade Erika. Tacotårta och alkohol intogs, jag och Moffa var barnvakter och gänget tänkte dra på krogen...men så blev det inte riktigt. Dom blev kvar hemma och hade trevligt istället. När Anton var lagd så blev thomas och jag tvugna att åka in med den skadade Ankan till jour vårdcentralen...foten svullen, blå och ond. Men det var BARA en stukning så vi fick en linda och fick sedan åka hem (besöket tog ca 20 min från det vi for hemifrån till vi var hemma igen)

Efter att Erikas gäster farit hem så satte vi oss och spelade ett spel typ "rita, gissa, vinn fast med lite vulgärare ord. Försök rita ord som skattesmitare, fönstertittare, kisstofs, mensvärk osv.........


När söndagen kom så tog moffa och jag med oss Anton och for upp till Sörberge och kolla in skyltsöndagen..Anton skulle se 5 tomtar och det gjorde han...dessutom fiskade han och köpte en skördetröska, köpte korv och sen kunde vi åka hem för hemma hade ju släkten börjat komma för där vankades det ju tårta och kaffe som födelsedags barnet bjöd på.


När kl var vid 17 tiden packade Anton sin familj i bilen och lämnade en STOR tystnad i huset efter sig......


Tur nog så är det inte långt innan den lille Filuren kommer ner till Momma och moffa igen...för snart är det jul!!!


Av Anna-Lena - 1 december 2011 18:57

Idag har jag varit ute hos sjukgymnasten igen. Detta blev den 5 gången hos henne. 

Det blev akupunktur idag också. 10 nålar fördelade i panna, nacke, skulderblad och armar.

Detta ska hjälpa mot min hemska huvudvärk...och tro det eller ej...det funkar.

Det har gett resultat. Det går åt rätt håll.

 - Miljoner kineser kan inte ha fel !! säger min sjukgymnast och hon har visst rätt för i morse hade jag "nästan" ingen värk alls.

Tyvärr så kom den efter besöket hos gymnasten men det är ett bevis på att nålarna tar på rätt sätt.

Känns betydligt skönare att "bara" vara vinglig och slippa värk.

Tänk om vinglet ville ge sig också nu så skulle jag bli riktigt lycklig. Men men...det kommer väl det med så småningom.


Idag har jag annars fixat en massa pappers jobb förHillbillys. Det ska gå ut ett stor klubb utskick här i dagarna så det är mycket som ska ligga med.


Efter jag var nästan klar med det (fortsättning följer i morgon) kom Sanna och undrade om jag ville ha lite The tillsammans med henne och ossan så då fikade vi lite the, kex och ost.


När det var gjort fixade jag till en cheescake som vi ska ha i morgon då Erika med familj kommer ner.

Sanna och Jossan slickade alla skålar dom   


När jag ändå var igång vispade jag till lite våffelsmet och grädde. Sedan festade vi alla tre på mycket goda våfflor.


Nu ska jag kolla in lite TV i väntan på att Thomas, Ankan och Tommy ska komma hem.


Synes och höres too mörra!!!


  



Presentation


Välkommen till Nenas place

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästboka

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards